jueves, 2 de agosto de 2012

Powered Flight

FOR centuries, men dreamed of flying. But a man does not have muscles powerful enough to lift his own weight into the air. In 1781, James Watt invented a steam engine that produced rotary power, and in 1876, Nikolaus Otto furthered the idea and built an internal-combustion engine. Now man had an engine that could power a flying machine. But who could build one?
The brothers Wilbur and Orville Wright had wanted to fly ever since they learned to fly kites as boys. Later, they learned engineering skills by building bicycles. They realized that the key challenge of flight was to design a craft that could be controlled. A plane that cannot be balanced in the air is as useless as a bicycle that cannot be steered. Wilbur watched pigeons in flight and noticed that they bank into a turn, as a cyclist does. He concluded that birds turn and keep balance by twisting their wing tips. He hit upon the idea of building a wing that would twist.
In 1900, Wilbur and Orville built an aircraft with twistable wings. They flew it first as a kite and then as a piloted glider. They discovered that it needed three basic controls to adjust pitch, roll, and side-to-side movement. However, they were disappointed that the wings did not produce enough lift, so they built a wind tunnel and experimented with hundreds of wing shapes until they found the ideal shape, size, and angle. In 1902, with a new aircraft, they mastered the art of balancing the craft on the wind. Could they mount an engine on it now?
First, they had to build their own engine. With knowledge gained from the wind tunnel, they solved the complex problem of designing a propeller. Finally, on December 17, 1903, they started the engine, the propellers whirred, and the craft lifted off into an icy wind. “We had accomplished the ambition that stirred us as boys,” said Orville. “We had learned to fly.” The brothers became international celebrities

Vuelos Con Motor




EL HOMBRE ha soñado durante siglos con volar; sin embargo, no cuenta con la musculatura suficiente para elevar su peso en el aire. En 1781, James Watt inventó una máquina de vapor que movía un cigüeñal, y en 1876, Nikolaus Otto fue un paso más allá y construyó un motor de combustión interna. Ahora existía un motor apto para propulsar una máquina voladora. Pero ¿quién la inventaría?


Los hermanos Wilbur y Orville Wright habían deseado volar desde que en su infancia aprendieron a volar cometas. Con el tiempo empezaron a fabricar bicicletas, lo que les proporcionó conocimientos técnicos que les servirían más adelante. Los hermanos Wright comprendieron que el mayor reto de la aviación sería fabricar un aparato maniobrable, pues un aeroplano que no puede controlarse en el aire es tan inútil como una bicicleta que no puede dirigirse. Wilbur observó el vuelo de las palomas y notó que se ladeaban al girar, de la misma manera que los ciclistas. Llegó a la conclusión de que las aves giran y mantienen el equilibrio doblando los extremos de las alas, lo que le dio la idea de construir un ala abatible.

En 1900, Wilbur y Orville construyeron un planeador con alas abatibles. Primero lo hicieron volar como si fuera una cometa y luego lo pilotaron. Descubrieron que se precisaban tres mandos fundamentales para controlar el cabeceo, el balanceo y la inclinación. Descontentos con la sustentación que proporcionaban las alas, idearon un túnel de viento que les permitió probar con centenares de alas hasta dar con la forma, el tamaño y el ángulo idóneos. En 1902 lograron maniobrar con maestría un nuevo artefacto en el aire. ¿Serían ahora capaces de acoplarle un motor?

Tuvieron que fabricarlo en su propio taller. Con la experiencia adquirida en el túnel de viento, resolvieron los complejos problemas del diseño de la hélice. Finalmente, el 17 de diciembre de 1903, se puso en marcha el motor, giraron las hélices y el aeroplano se elevó en un viento gélido. “Hemos logrado el sueño que nos agitaba desde la infancia —dijo Orville—. ¡Hemos aprendido a volar!” Los hermanos Wright cobraron fama mundial

Handheld Cellular Telephone

IN 1973, Dr. Martin Cooper was the first to demonstrate a handheld cellular telephone. It had a battery, a radio, and a microprocessor (a minicomputer). New Yorkers gaped in amazement when they saw Cooper making a phone call on the street. But the invention was possible only because back in 1800, Alessandro Volta had invented a reliable battery. In addition, the telephone had been developed by 1876, the radio by 1895, and the computer by 1946. Finally, the invention of the microprocessor in 1971 made cell phones possible

Teléfono celular portátil


EN 1973, el ingeniero Martin Cooper fue el primero en demostrar el funcionamiento de un teléfono celular portátil. El aparato tenía una pila, una radio y un microprocesador (una minicomputadora). Los neoyorquinos se quedaron pasmados al ver a Cooper llamando desde la calle. No obstante, tal invento fue posible solo porque en 1800 Alessandro Volta había inventado la pila —el primer generador de corriente continua—, y porque el teléfono se había desarrollado para 1876, la radio para 1895 y la computadora para 1946. Por último, la aparición del microprocesador en 1971 hizo posible la telefonía móvil.

Los beneficios de leerles a los hijos a la hora de dormir




Leerles a los hijos a la hora de dormir logra mucho más que arrullarlos para que se duerman. Los estudios indican que esta actividad aumenta las capacidades lingüísticas de los niños. Además, desarrolla sus habilidades motoras al aprender a agarrar y pasar las páginas. Y por si fuera poco, agudiza su memoria. El periódico The Guardian señala: “Pero lo más importante [...] es que la lectura en voz alta proporciona momentos en que padres e hijos se centran en las mismas cosas y experimentan los mismos sentimientos, y así se arraiga en el niño la idea de que la lectura es algo placentero”. Según el profesor Barry Zuckerman, quien dirigió el estudio, “los niños terminan amando los libros porque los leen con alguien a quien aman”.

Leer

“Leer es la mejor manera de relajarse [...]. Seis minutos de lectura son suficientes para eliminar dos terceras partes del estrés.” (INDIA TODAY INTERNATIONAL, INDIA.

miércoles, 1 de agosto de 2012

The pandemic of physical inactivity: global action for public health

Physical inactivity is the fourth leading cause of death worldwide. We summarise present global efforts to counteract this problem and point the way forward to address the pandemic of physical inactivity. Although evidence for the benefits of physical activity for health has been available since the 1950s, promotion to improve the health of populations has lagged in relation to the available evidence and has only recently developed an identifiable infrastructure, including efforts in planning, policy, leadership and advocacy, workforce training and development, and monitoring and surveillance. The reasons for this late start are myriad, multifactorial, and complex. This infrastructure should continue to be formed, intersectoral approaches are essential to advance, and advocacy remains a key pillar. Although there is a need to build global capacity based on the present foundations, a systems approach that focuses on populations and the complex interactions among the correlates of physical inactivity, rather than solely a behavioural science approach focusing on individuals, is the way forward to increase physical activity worldwide.

See more here: http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(12)60898-8/fulltext